Anna aikaa rullailuun ja löydä kipukohtasi!

Trigger Point -rullalla on tarkoitus liikuttaa lihaksia ympäröiviä olevia sidekudoskalvoja eli myofaskioita ja pehmittää lihaksia ympäröivää tiukkaa sidekudoskalvoa. Rullaa voi käyttää myös lihaskunto- ja tasapainoharjoituksissa sekä venyttelyssä.

Kireät ja paksuuntuneet lihaskalvot rajoittavat liikkuvuutta, ja niitä on hankalaa venyttää, mutta rullauksen on todettu parantavan niiden joustavuutta. Rullaus myös rentouttaa lihaksia, koska rullauksessa lihakselle aiheutetaan painetta, joka tiettyjen mekanismien kautta saa aikaan rentoutumisrefleksin. Samalla rullaus venyttää lihaskalvoa.

KUUNTELE KEHOASI

Rullaus voi aluksi tuntua hieman kivuliaalta, mutta lihakseen kohdistuvaa painetta voi säädellä itse. Mitä enemmän painoa on rullan päällä, sen suurempi paine pehmytkudokseen kohdistuu.

Tee rauhallisia rullauksia kehoa kuunnellen. Hengitä rullatessa rauhallisesti syvään. Jos huomaat, että pidätät hengitystä, on se yleensä merkki siitä, että rullaus aiheuttaa kipua. Kevennä tällöin rullan aiheuttamaa painetta. Huomioi kehon asento. Pidä hyvä tuki keskivartalosta ja avoin rintakehä kaikissa rullauksissa.

Kun olet tottunut rullaukseen, voit rullailla hieman pidempään ja käyttää rullauksissa enemmän painetta. Voit rullailla esimerkiksi minuutin verran ja pysähtyä hetkeksi kireiltä tuntuviin kohtiin.

 

Trigger Point -rullia voit ostaa hyvin varustetuista urheilukaupoista