Juoksukausi on kuumimmillaan – näin vältyt vammoilta

Juoksukausi on kuumimmillaan, ja aurinkoiset kevätsäät houkuttelevat juoksijoita lenkkipoluille. Pitkän tauon jälkeen, tai varsinkin juoksuharjoittelua vasta aloitellessa, mahdollisten juoksuvammojen riski kuitenkin nousee. On siis syytä olla tarkkana, jotta säästyy vahingoilta.

Useimmiten juoksuvammoihin johtavat liian tiheään ja liian kovilla tehoilla tehtävät harjoitukset. Keho menee helposti ylirasittuneeseen tilaan, jos treeni on liian kovaa liian nopeasti. Alkuinnostuksessa riittävä lepo saattaa helposti unohtua, kun putsatut kadut kutsuvat testaamaan kevään juoksukuntoa.

Paras tapa on aloittaa juoksu oman kunnon ja jaksamisen mukaan. Pohkeet ja lonkat ovat juoksussa erityisen kovalla koetuksella, ja jos kehonhuolto unohtuu, saattaa juoksukausi jäädä lyhyeksi. Ennen kuin jalat ehtivät tottua juoksuun tai kovaan juoksualustaan, pohkeet ja jalat saattavat kipeytyä. Huolellinen kehonhuolto sekä lepo ovat paras apu vaivoihin.

 

KOMPRESSIOSTA APUA

Myös kompressiovaatteista on hyötyä juoksuharrastusta aloittaessa. ZeroPoint-kompressiosäärystimet ja -sukat on suunniteltu estämään lihaskramppeja, edistämään palautumista, parantamaan suorituskykyä ja ehkäisemään lihasvammoja.

Yksi yleisimmistä juoksuvaivoista on penikkatauti, joka on tulehdus sääriluun lihaskiinnitysten ja -kudosten alueella. Penikkatauti johtuu kireistä lihaksista, jotka aiheuttavat ylimääräistä rasitusta lihaskiinnitteille. Penikkatauti ei ole vaarallinen, mutta sääriluun särky saattaa haitata juoksemista ja sääriluut saattavat olla kosketusarat.

Kompressiotuotteet tarjoavat apua myös penikkataudista kärsiville. ZeroPoint-kompressiosäärystimiä ja -sukkia suositellaan erityisesti pohjekrampeista, akillesjänteen vaivoista ja penikkataudista kärsiville. Ne tukevat lihaksia estäen pienten vammojen syntymisen lihassäikeissä suorituksen aikana. Lihakset lämpenevät, kun laskimoihin kohdistuva paine nopeuttaa veren kulkua sydämeen ja imusolmukkeisiin.

Säärystimien ja sukkien käyttö myös poistaa lihaksista maitohappoja, vähentää lihasten väsymistä ja nopeuttaa näin urheilusuorituksesta palautumista.

Kireisiin lihaksiin auttaa myös hieronta ja lihaskalvojen rullaaminen. Akuuttiin särkyyn kannattaa kokeilla myös kylmägeeliä. Juokse aina oman kunnon ja tunnon mukaan ja muista säännöllinen kehonhuolto. Näin juoksukaudestasi tulee pitkä ja antoisa ja vältyt yleisimmiltä vammoilta ja rasituksilta.

 

NÄIN VÄLTYT VAMMOILTA

Kuinka sitten välttää yleisimmät juoksuvammat? Näillä vinkeillä säästyt pahimmilta juoksuvammoilta ja kipeytyneitä jaloilta.

  • Venyttele juoksulenkin jälkeen. Jo pienikin venyttely ja jalkojen verryttely helpottaa lihaskipuja.
  • Panosta kenkiin. Jokaisen juoksijan jalat ovat erilaiset: jalan painopisteet vaihtelevat ja jaloissa voi olla runsastakin ulko- tai sisäkiertoa. Jalan virheasennot altistavat penikkataudille, siksi juoksukenkiä ostettaessa kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Monissa urheiluliikkeissä tehdään jalkatestejä, joiden avulla pystytään määrittämään kunkin juoksijan jaloille parhaiten sopivat kengät.  Muista myös vaihtaa kengät säännöllisesti! Kengät kuluvat juoksussa, jolloin myös iskunvaimennus kengissä heikkenee.
  • Jalat myös turpoavat hieman juostessa, ja juoksukenkien tulisi olla hieman isommat kuin normaalit kengät.
  • Muista oikea juoksutekniikka. Askella kantapää edellä, kevyellä pyörivällä liikkeellä. Pidä hyvä ryhti: selkä suorana, keskivartalo tuettuna ja hartiat takana. Pidä katse eteenpäin ja kädet rentoina sivuilla ryhdittämässä liikettä.
  • Muista treenata myös lihaskuntoa. Jalkojen vahvat ja terveet lihakset helpottavat juoksua huimasti.
  • Vaihtele juoksuvauhtia ja matkoja säännöllisesti, jotta juoksun kehitys pysyy jatkuvana.
  • Muista levätä! Kehitys tapahtuu levossa.
  • Tarkista, että ruokavaliosi tukee kestävyysurheilua ja muista riittävä nesteytys.

 

ZeroPointin kompressiotuotteita voit ostaa hyvin varustetuista urheilukaupoista ja verkkokaupasta osoitteesta zpcompression.com