Kompressiovaatteet palautumisen tukena

Kompressiovaatteet tukevat treeniä paitsi treenin aikana, myös palautumisessa.

Kompressiovaatteet lisäävät kudosten ulkoista mekaanista painetta, jolloin laskimoveren ja lymfanesteen kierto kehossa tehostuu. Kompressiopaine pienentää verisuonten läpimittaa, jonka ansiosta laskimovirtaus tehostuu, kun laskimoläpät sulkeutuvat helpommin. Samalla myös imunesteitä kuljettavan lymfajärjestelmän toiminta tehostuu, jonka ansiosta lihasten hapensaanti paranee ja epäpuhtauksien poistuminen nopeutuu.

Tästä syystä kompressiotekstiilit soveltuvat erinomaisesti urheilusuorituksesta palautumiseen. ZeroPointin kompressiotuotteet estävät lihaskramppeja, parantavat suorituskykyä sekä ehkäisevät lihasvammoja. ZeroPointin tuotteista erikoiskudotut ja saumattomat sukat ja säärystimet perustuvat lääketieteelliseen kompressioon, jossa asteittain muuttuva paine on suurin nilkan kohdalla laskien kohti polvea.

Kompressiovaatteita suositellaan käytettäväksi suorituksen jälkeen minimissään yhden tunnin ajan, mutta niitä voidaan käyttää tuntemuksen mukaan vaikka koko päivän ajan (8-10) tuntia.

”KOMPRESSIOVAATTEILLA MAKSIMOIN PALAUTUMISEN ARJESSA”

Monet huippu-urheilijat ovat löytäneet ZeroPointin kompressiovaatteista tukea suorituksesta palautumiseen.

”Käytän ZeroPointin kompressiovaatteita päivittäin, näin maksimoin palautumisen arjessa”, alamäkiluistelija Miikka Jouhkimainen kertoo.

Personal Trainer ja hyvinvointibloggari Eeva Norojärvi on samoilla linjoilla:

”Kompressiosukkien avulla pystyy vähentämään seuraavina päivinä treenin jälkeistä lihaskipua pohkeissa. Pidän treenipäivinä kompressiosukkia myös kotona illalla muutaman tunnin ajan jaloissa ennen nukkumaan menoa”, kertoo Norojärvi.

Hän myös kertoo laittavansa kompressiosukat usein jalkaan myös tehdessään pitkiä päiviä koneella, sillä istumatyö usein lisää nesteen kertymistä jalkoihin.

5 VINKKIÄ PALAUTUMISEEN

1.    Kompressio. Kompressiosukat tehostavat jalkojen verenkiertoa ja auttavat lihaksia palautumaan kovasta suorituksesta. Kompressiosukkia ja -säärystimiä voi käyttää suorituksen aikana, jälkeen ja vaikka nukkuessakin, jos jalat ovat jatkuvasti kovan rasituksen alla.

2.    Nuku. Itsestään selvä, mutta tärkeä pointti.  Palautuminen on unen aikana tehokkaimmillaan, kun unen aikana keho korjaa ja parantaa itseään. Aseta hyvät yöunet esimerkiksi tv:n katselun tai kukkumisen yläpuolelle.

3.    Hengitä. Rauhoittuminen ja rentoutuminen ovat parasta mitä voit tehdä, kun keho käy ylikierroksilla. Istu rennosti, rentouta kasvot, hartiat, kädet ja vatsa. Sulje silmät ja keskity hengitykseen. Pyri pidentämään uloshengitys pidemmäksi kuin sisäänhengitys. Laske sisäänhengityksellä esimerkiksi neljään ja uloshengityksellä kuuteen. Harjoitus auttaa aktivoimaan parasympaattista hermostoa, hidastaa stressihormonien eritystä ja vapauttaa stressireaktion oireita kehosta. Jo muutama minuutti päivässä tekee ihmeitä.

4.    Rentouta keho. Kehon rentoutuessa myös mieli rauhoittuu. Löydä itsellesi sopiva tapa rentouttaa kehoa: venyttele, joogaa,  putkirullaa, käy hieronnassa. Myös kumppanin halailu ja koiran silittely voivat auttaa, kun mielihyvähormonin määrä lisääntyy kehossa.

5.    Huolehdi nesteytyksestä. Runsas vedenjuonti poistaa kehosta kuona-aineita ja kuljettaa ravintoaineita kehossa oikeisiin osoitteisiin. Älä kuitenkaan mene vedenjuonnissa äärimmäisyyksiin: 2–3 litraa vettä päivässä riittää normaaliliikkujalle. Muista myös hyvälaatuinen palautusjuoma harjoituksen jälkeen, se käynnistää kehon palautumisen.

ZeroPointin kompressiotuotteita voit ostaa hyvin varustetuista urheilukaupoista ja verkkokaupasta osoitteesta zpcompression.com.