Trigger Point lievittää lihaskipua ja nopeuttaa palautumista

Trigger Pointilla voit huoltaa kehosi eri lihasalueet helposti ja turvallisesti. Trigger Pointeiksi sanotaan solmukohtia, joita syntyy vahingoittuneisiin tai rajun kuormituksen vuoksi lihaksiin. Venyttämällä ja hieromalla lihasta sekä liu’uttamalla lihaskalvoja ja hermoja, aineenvaihdunta kiihtyy ja lihaskivut lievenevät.

Trigger Pointin käyttöä suositellaan kaikenikäisille ja -kuntoisille. Säännöllisellä kehonhuollolla lihasjumit helpottuvat ja lihakset rentoutuvat. Tärkeintä on rullata siten, että keho on koko ajan napakassa hallinnassa. Jokainen lihasalue kannattaa rullata ensin rauhallisesti läpi ja tunnustella löytyykö lihaksesta kipeitä paikkoja. Kipeää kohtaa voi käsitellä hieman pidempään ja paikallisesti.

RULLAILU OSANA TREENIÄ

Rullausta voi käyttää myös osana alkuverryttelyä, koska se rentouttaa kireitä lihaksia ja pidentää liikeratoja. Rullaus osana lämmittelyä vähentää myös loukkaantumisriskiä. Ennen treeniä kannattaa rullata yksittäistä lihasryhmää korkeintaan puoli minuuttia. Lihasten rullaaminen treenin jälkeen tai välipäivinä nopeuttaa treenistä palautumista, ja silloin yksittäisen lihasryhmän rullaamiseen voi käyttää pidemmän aikaa. Trigger Point -valikoimasta löytyy vaihtoehtoja eri käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi lyhyellä rullalla pääsee hoitamaan tarkemmin pieniä alueita.

Rullauksen vaikutuksesta kudosnestettä pumppautuu tehokkaammin lihaksista ja lihasten ympäriltä pois takaisin laskimo- ja lymfakiertoon vähentäen painetta ja turvotusta rullatulla alueella. Kun paine vähenee, verenvirtauksen vastus hiussuonissa vähenee, parantaen lihasten hapensaantia ja vähentäen turvotusta. Rullauksella voi helpottaa myös kehonosia, joissa nesteenkierto on heikentynyt. Esimerkiksi pitkien lentomatkojen jälkeen lihaksistoa voi aktivoida rullaamalla.