Trigger Point -hierontapallot tuovat apua kipupisteisiin

Trigger Pointin valikoimaan kuuluu hierontarullien lisäksi näppäriä hierontapalloja, jotka lievittävät lihasten kireyttä ja tuovat helpotusta kehon kipupisteisiin.

Hierontapallojen tarkoituksena on lievittää lihasten kireyttä ja avata lihaksia – aivan kuten perinteisessä hieronnassakin. Lihaksista etsitään kipeitä kohtia, ns. triggerpisteitä, ja lihasta pyritään avaamaan pallon tuottaman paineen avulla. Hierontapallojen avulla jokainen voi itse huoltaa lihaksiaan, ja pallo soveltuukin lähes kaikkien pinnallisten lihasten käsittelyyn. Oma kehonpaino toimii apuna hieronnassa.

Hierontapallon käyttö voi alkuun tuntua kivuliaalta, tätä ei kuitenkaan kannata säikähtää! Kipu kertoo lihaksen kireydestä, juuri tällöin triggerpisteiden käsitteleminen on ensisijaisen tärkeää. Kipu  helpottaa pikkuhiljaa lihaksen rentoutuessa. Epämiellyttävästä tunteesta huolimatta lihakset on kyettävät pitämään rentoina. Älä myöskään unohda hengittää, jotta lihakset saavat happea. Mikäli kipu tuntuu sietämättömältä, kannattaa painetta vähentää: oman kehon kuunteleminen on avain hyvinvointiin.

Hierontapalloilla voidaan tehdä monenlaisia liikkeitä. Pallolla voidaan huoltaa kehoa muun muassa pitkittäisillä, poikittaisilla tai pyörivillä liikkeillä. Halutessaan pallolla voi myös painella niin sanottuja kipu- tai triggerpisteitä.

NÄIN RULLAAT KIREYDET LIHAKSISTASI

Vaikka hierontapallon käyttäminen vaatii hieman mielikuvitusta, ei se kuitenkaan ole vaikeaa!

Hierontapalloa liikutetaan kireiden lihasten päällä pyörivien, pitkittäisten tai poikittaisten liikkeiden avulla. On hyvä muistaa, että pallolla tulisi käsitellä ainoastaan lihaksia ja välttää luu- sekä nivelalueita. Liike voi keskittyä ainoastaan yksittäisiin lihaksiin tai laajempiin alueisiin. Painetta voidaan tuottaa lyhyissä erissä niin, että kipeää aluetta hierotaan uudelleen pienen tauon jälkeen. Hierontapainetta voidaan myös lisätä asteittain käyttämättä aluksi vähemmän voimaa tai pehmeämpää palloa.

Palloa voidaan pyörittää erilaisia pintoja, esimerkiksi lattiaa, seinää, pöytiä ja tuoleja, apuna käyttäen. Pienellä kekseliäisyydellä jokaiselle kehonosalle löytää kyllä oman hierontametodinsa.

Erityisen kipeissä triggerpisteissä pallon liike on hyvä muuttaa pieneksi pyörittelyksi, ja näihin alueisiin olisi myös hyvä keskittyä hieman pidempään. Triggerpisteiden käsittelyyn voi kulua aikaa kymmenistä sekunneista jopa muutamiin minuutteihin. Erityisen kireät kohdat saattavat tuntua hieronnan jälkeen kipeiltä ja aroilta – tämä kuuluu asiaan ja menee pian ohi.