Vapauta jalkapohjan kipupisteet

Jalkapohjan kantakalvon kipeytyminen aiheuttaa jumeja koko alavartaloon. Hierontapallon tai -rullan avulla jalkapohjan kireydet voi kuitenkin vapauttaa.

Jalkapohjassa sijaitsee niin sanottu kantakalvo, joka voi kiristyä ja kipeytyä milloin mistäkin syystä. Tätä kalvoa voi hieroa pyörittämällä palloa tai hierontarullaa jalkapohjaa vasten.

Jos kantakalvo on kuin onkin jumissa, sen hierominen saattaa aluksi tuntua hyvin erikoiselta. Hieromisen jälkeen olo on kuitenkin hyvin raukea ja koko alakroppa, esimerkiksi tiukat pohkeet ja takareidet tuntuvat rennommilta ja liikkuvammilta.

RULLAUS KUULUU JÄÄKIEKKOILIJAN PÄIVÄÄN

Jääkiekkoilija Matti Lamberg käyttää Trigger Pointin Nano Foot Roller -jalkapohjarullaa päivittäin. Rulla on suunniteltu vapauttamaan pieniä kipuja ja tukoksia juuri jalkapohjista.

“Aamuisin pyörittelen jalkapohjat samalla, kun juon aamukahvin hallilla”, kiekkomies kertoo treenirutiineistaan.

TEE NÄIN:

  • Käy koko jalkaterä läpi.
  • Keskitty erityisesti jalkaterän ”kaareen”.
  • Saat lisättyä painetta pitämällä kiinni esimerkiksi ovenkarmista ja nousemalla yhdelle jalalle. Tunnustele kuitenkin, onko lisäpaineen tuottaminen jalkapohjaan tarpeellista.