Vinkkejä Trigger Point -hierontapallon käyttöön!

Triggerpointin hierontapallojen avulla voidaan lievittää lihaksien kireyttä. Hierontapalloa liikutetaan kipeän lihaksen päällä: pallon tuottama paine avaa kireän lihaksen. Hierontapallo tulisi valita pallon koon ja materiaalin mukaan. Mitä pienempi pallo, sitä pienemmälle alueelle liike kohdistuu. Kovemmalla pallolla voidaan tuottaa enemmän painetta lihakseen ja näin saadaan lisää tehoa hierontaan.

Hierottavia alueita valitessa on hyvä muistaa, että kipu voi olla peräisin eri ruumiinosasta, kuin missä kipu tuntuu. Tämän takia olisi hyvä hieroa niitäkin alueita, joissa kipua tai kireyttä ei tunnu. Kun tarkoituksena on ennaltaehkäistä mahdollisia kiputiloja, riittää muutaman minuutin päivittäinen hieronta per alue. Valmiiksi kipeisiin lihaksiin kannattaa käyttää enemmän aikaa.

Tässä muutamia yleisimpiä lihasjumialueita sekä vinkkejä niiden avaamiseen.

NISKA JA HARTIAT

Niska ja hartiat kuuluvat alueisiin, jotka ovat monilla usein jumissa. Näitä alueita voidaan hieroa joko erillistä pintaa apuna käyttäen tai perinteisesti hierontapallo kädessä. Apupinnaksi soveltuu hyvin erilaiset kovat ja tasaiset alustat, kuten betoni- ja puulevyseinät. Hieronta on hyvä tehdä osissa, ensin esimerkiksi olkapäiden sivut ja tämän jälkeen niska. Voit halutessasi ulottaa hieronnan myös etupuolelle käymällä läpi rintalihakset ja olkapäiden etupuolet.  

SELKÄ

Myös selkää hieroessa kannattaa alue jakaa pienempiin osiin, hieromalla ensin esimerkiksi selän vasenta ja tämän jälkeen oikeaa puolta. Etenkin selkää hieroessa on hyvä käyttää apuna erillistä pintaa, vaikkapa seinää tai lattiaa. Lattialla hierottaessa kannattaa keskittyä pienempiin alueisiin, sillä isojen liikkeiden tekeminen voi olla hankalaa. Kun palloa hierotaan selän alueilla seinää apuna käyttäen, asennon tulisi olla mahdollisimman tukeva. Saat jaloista voimaa hierontaan ja enemmän painetta kipupisteisiin.

LONKAT

Myös lonkankoukistajat ovat yleisiä lihasjumien esiintymispaikkoja. Etenkin istumatyö aiheuttaa kireyttä lonkkien alueella. Lonkankoukistajia on helpointa hieroa seinää vasten, aivan kuten selkääkin. Hieronta keskitetään kipeisiin alueisiin ja liike pyritään pitämään pienenä.

Pakaroiden alueen kireys voi johtaa myös alaselkäkipuihin. Pakaroiden hierominen onnistuu parhaiten kovaistuimisen tuolin tai lattian päällä liikehtimällä. Jälleen oman kehon painolla voidaan lisätä painetta halutuille alueille.