Yleisimmät virheet rullatessa

Oikein käytettynä Trigger Point -rulla on tehokas väline lihasten ja lihaskalvojen käsittelyyn. Trigger Point -rullan avulla kehon saa hierottua rennommaksi ja liikkuvammaksi. Se on hyvä tapa huoltaa kehoa, kunhan lähestymistapa sen tekemiseen on oikea.

Kyseessä on rauhallinen palautumista edistävä harjoitus, jossa tärkeää on maltillisuus ja rentous. Yksi yleinen virhe rullauksessa on, että se sattuu. Seuraavassa on koottuna usein esiintyviä virheitä rullatessa.

Rulla on vääränlainen

Rulla voi olla liian pehmeä, ettei sillä saa mitään muokkaavaa vaikutusta kudokseen. Rulla voi myös olla niin kova, ettei rullaaja pysty rullaamaan rennosti, vaan se menee runnomiseksi ja aiheuttaa näin jännitystä ja kipua lihaksiin.

Liian voimakas rullaus

Kipu ei ole putkirullauksessa tarpeellista eikä tavoiteltavaa, vaan tarkoitus on rentouttaa kudoksia ja lisätä niiden liikkuvuutta. Pieni kipu on hyväksyttävää, ja voi toimia hyödyllisenä signaalina siitä, että hoito toimii. Kipukohtia ympäröiviin alueisiin keskittyminen parantaa kipukohdan aineenvaihduntaa, ja vähentää ympäröivien lihasten aiheuttamia jännityksiä.

Liian vauhdikas hieronta

Vauhdin sijaan pyri keskittymään lihasten tuntemuksiin ja rentoutumiseen. Hieronta puree parhaiten rentoihin lihaksiin. Käytännössä Trigger Point -rullalla ei tarvitse välttämättä rullata ollenkaan, vaan pieni sivuttaisliike rullan päällä voi riittää. Suosi lyhyitä edestakaisia liikkeitä rauhallisella temmolla, sekä edestakaisia tai pyöriviä sivuttaisliikkeitä.

Väärä rullaussuunta

Tarkoitus on rullata lihaksia siihen suuntaan, jonka mukaisesti kudosnesteet poistuvat elimistöstä eli raajoista sydäntä kohti. Ainoa poikkeus on rintalihakset, josta kudosneste poistuu kainaloa kohden.

Yksipuoliset tekniikat

Trigger Point -rullan käyttö on paljon muutakin kuin vain edestakaisin rullailua. Yksitoikkoinen edestakainen liike on vähän kuin kävisit hierojalla, joka käyttää vain yhtä otetta. Erilaiset tekniikat tehoavat erilaisiin lihasjumeihin.

Työskentely huonoissa asennoissa

Huonoissa työskentelyasennoissa lihaksia voi olla vaikea pitää rentoina. Esimerkiksi takareisien ja pohkeiden pitäminen rentona niitä hierottaessa osoittautuu monesti haasteelliseksi.